Interaktivní beseda o flamencu

O besedě

Interaktivní beseda o flamencu je navržená přednostně pro žáky a studenty základních a středních škol, kteří si jako druhý jazyk zvolili španělštinu. Nic ale nebrání tomu, aby se besedy zúčastnili i studenti hudební výchovy či úplně všichni zájemci.

V rámci interaktivní besedy žáci na vlastní kůži zažijí ohnivý flamencový tanec, dozvědí se něco o flamencu a andaluské kultuře obecně, budou si moci vyzkoušet kastaněty, vějíře a

další rekvizity či dokonce flamencové potlesky a pokřiky. Besedu provádím zážitkovým způsobem, aby na ni účastníci rozhodně nezapomněli.

V první fázi studenty čeká interaktivní přednáška o flamencu, v rámci které si lecco sami vyzkouší. Přednášku o flamencu mohu provést v českém nebo španělském jazyce. Poté ní následuje živá ukázka flamencového tance na reprodukovanou hudbu.

Dohromady beseda zpravidla trvá 60-90 minut, po domluvě možno přizpůsobit jak délku, tak konkrétní náplň. V rámci přednášky ráda zmiňuji také býčí zápasy, na které mám samostatnou Interaktivní besedu o býčích zápasech.

Besedu je možné provést i vícekrát po sobě, např. jednou česky pro méně pokročilé studenty a poté španělsky pro ty pokročilejší. Finančně se to vyplatí, protože příplatek za druhou besedu už je vůči té první minimální. Aby byla beseda o flamencu dostatečně interaktivní, v jedné skupině by nemělo být více než 30 žáků.

Interaktivní besedy o flamencu obvykle zařazuji v rámci výuky španělštiny v průběhu školního roku. Výjimkou však nejsou ani tématické týdny (Týden jazyků, Týden španělské kultury) a dny otevřených dveří, kde pomáhám poutavě prezentovat španělskou sekci.

Vhodným prostorem pro besedu je klasická třída. Pokud jí škola disponuje, pak aula. S tělocvičnami nemám moc dobré zkušenosti, protože se hodně rozléhá zvuk a studenti nerozumí.

Přednášku i tanec v rámci interaktivní besedy provádím sama a dojedu za Vámi i s deskou na tanec, nemáte-li v učebně parketovou podlahu, na které by šlo dupat.

Informační letáček ke stažení ve formátu pdf zde.

Technické požadavky

  • Výkonný hudební přehrávač
  • Něco na promítnutí prezentace v Power Pointu
  • Místnost na převlečení do tanečního kostýmu

Reference

Interaktivní besedu o flamencu už objednali:

  • ZŠ Porubská 831, Ostrava – Poruba (ZŠ generála Zdeňka Škarvady)
  • Gymnázium Olgy Havlové Ostrava
  • Obchodní akademie a gymnázium Orlová
  • Matiční gymnázium Ostrava
  • ZŠ Monty Ostrava
  • Masarykovo gymnázium Vsetín
  • Gymnázium Karviná
  • ZŠ Cihelní Karviná
  • Gymnázium Ostrava-Hrabůvka
  • Obchodní akademie Ostrava-Mariánské Hory
  • Gymnázium Nad Alejí Praha
  • Slezské gymnázium Opava

Názory žáků a učitelů, zvěřejněné na školních webech:

„Beseda byla skvělá. Velmi zajímavá, už mám představu, jak vypadá tanec flamenco, oblečení tanečníků. Velmi se mi líbilo, jak nás slečna Aneta učila rytmus, jak tančila, umí to skvěle.” (Katka V., Obchodní akademia a gymnázium Orlová)

„Beseda byla poučná, bavila mě. Slečna Aneta byla podle mě velmi šikovná.” (Kristýna P., Obchodní akademie a gymnázium Orlová)

„Beseda se mi velice líbila, počínaje tancem přes informace, které jsme se dozvěděli o flamencu a Španělsku. Tanečnice byla velice pěkná a flamenco ovládala velice dobře. Nejvíce mě však zaujaly kastaněty a hra na ně. ” (Dominik P., Obchodní akademie a gymnázium Orlová)

„¡Olé! ¡Eso es! ¡Que viva la madre que te parió! (Ať žije matka, která tě porodila!) Obvyklé pokřiky pro vyjádření uznání a podpory tanečníkovi či třeba toreadorovi si přidali do slovní zásoby studenti španělštiny. A nejen to. Kromě přednášky o původu, historii, módě či hudebních nástrojích flamenka si sami vyzkoušeli i 12dobý rytmus a správnou techniku vytleskávání. Na závěr se mohli pokochat živou ukázkou tohoto temperamentního tance. Podlaha auly gymnázia vlastně prošla takovou druhou kolaudací.

Děkujeme paní lektorce Ing. Anetě Suchomelové, která přijala naše pozvání a zprostředkovala nám krásný zážitek.“
Napsala Mgr. Kateřina Macháňová Jochcová na webu Masarykova gymnázia Vsetín.

„V pondělí 11.5. navštívila v rámci výuky španělštiny naši školu profesionální tanečnice flamenca.
Během besedy s ní se žáci dozvěděli nejen o historii flamenca, o andaluské kultuře, ale také to, jak správně povzbuzovat tanečnici výkřiky ¡olé!, ¡vamos!, ¡guapa!.
Žáci si vyzkoušeli flamencové potlesky nebo dupání nohou v rytmu flamenca.
A že jim to šlo parádně, jistě potvrdí ti, kteří se učili ve třídě pod námi.
Prohlédli jsme si flamencové rekvizity – kastaněty, vějíře, velký šátek (mantón), cordóbský klobouk.
Třešničkou na dortu byly samotné ukázky flamencového tance, které sklidily obrovský úspěch.“ Napsala Mgr. Kristýna Dybowiczová na stránkách ZŠ Cihelní, Karviná.

Co psali o besedě studenti Obchodní akademie v Ostravě?

 

Videa

Fotografie

Finance

Ceny jsou v každém případě smluvní a záleží v nemalé míře na náročnosti dojezdu do školy z Ostravy a tom, zda je ve škole parketová podlaha, nebo musím vést desku na tanec. V některých školách se na besedu skládají zúčastnění studenti, jinde platí besedu z fondu a jinde obojí kombinují. Někdy dokonce besedu samostatně objednají na vlastní náklady učitelé-španělštináři, kteří pak za aktivitu dostanou bonusy.

Objednávka

Pokud Vás nabídka besedy zaujala, vyplňte prosím následující nezávaznou objednávku. Obratem se Vám ozvu a domluvíme se na detailech a podmínkách. Doufám, že se mi podaří šířit španělskou kulturu i na Vaší škole.

Těším se na návštěvu.

Aneta Suchomelová